Slome boel
Toen hij voor het eerst het stadhuis binnenstapte, vond Heusdens het er maar een slome boel. Vlaardingen had 19.135 woningen, 42.987 inwoners en plannen voor 20 nieuwe huizen. Bestuurders en ambtenaren vonden het heel wat, maar Heusdens dacht op een andere schaal: om te beginnen 7000 nieuwe woningen.
Koopman
Zo'n grootse toekomstvisie was niet gek. Na de oorlog waren er in de regio duizenden woningzoekenden. Wonen, werkgelegenheid en recreatie waren daarom zijn belangrijkste onderwerpen. Heusdens wist als een koopman te onderhandelen met grote bedrijven als Shell en het Amerikaanse Caltex. Wilden zij woningen voor hun werknemers? Dat kon, vooral als ze bereid waren om te investeren in een mooi nieuw zwembad, of een stadsgehoorzaal. En dat deden ze.
We wonen nu eenmaal niet in Wassenaar
Unilever
Vlaardingen werd een stad van records en een stad waar alles kon. Heusdens wilde van vissersplaats Vlaardingen een industrie- en havenstad maken en reisde naar de VS om bedrijven over te halen zich in Vlaardingen te vestigen, wat vaak nog lukte ook. Machinebouwer De Cincinatti Milling Machine co. uit Ohio kwam naar Vlaardingen en andere Amerikaanse bedrijven volgden. Door het gunstige ondernemersklimaat besloot Unilever een groot researchlaboratorium in Vlaardingen te bouwen, met als gevolg dat vele honderden hoogopgeleiden in Vlaardingen kwamen wonen. Door de industrialisatie was de stank in de stad regelmatig niet te harden. Maar ja, zei Heusdens in 1969, "We wonen nu eenmaal niet in Wassenaar."